کد مطلب:295068 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

اثر انتخاب نام محمد و علی در جنسیت فرزند


اینكه پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: «اگر جنین در رحم را «علی» یا «محمد» بنامید فرزندتان پسر خواهد شد»، [1] یك اثر تكوینی برای نامگذاری فرزندان است و بس. گرچه راه معمولی خلقت پسر و یا دختر، تركیب كرومزمهای Y و X است، لكن خالق كرومزوم Y و X توانایی تصرف در این راه معمولی را دارد. خداوند می تواند به پاس قدردانی از بنده ی مطیع خود، (كه نام جنینش را همنام رسولش قرار داده است) فرزند آینده ی او را پسر گرداند.

در اینجا توضیح یك نكته ضروری به نظر می رسد و اینكه: انسان بهترین مخلوق خداوند می باشد و این شرافت برای زن و مرد یكسان است، لذا مردان از نظر خلقت بر زنان هیچ برتری ندارند و همانطور كه در فصل پنجم خواهد آمد، تفاوتهای میان زن و مرد، از لوازم خلقت هر یك بوده و بر اثر یك نعمت كه در دست زن و یا مرد باشد بر جنس مخالف خود برتری ندارد و همانطور كه در فصل پنجم خواهد آمد، تفاوتهای میان زن و مرد، از لوازم خلقت هر یك بوده و بر اثر یك نعمت كه در دست زن و یا مرد باشد بر جنس مخالف خود برتری ندارد و چون چنین است مسلمان حق ندارد پسر خود را بر دخترش برتری بخشد و یا زنش را بر اثر دختر زاییدن سرزنش نماید، چرا كه این عمل، اثر یك تفكرات جاهلی


می باشد. سخنی كه به آن اشاره شد، با آرزوی پسر داشتن، متفاوت است. بنابراین كسی كه پسر را بر دختر برتری نمی بخشد، اما علاقمند است خداوند به او پسری ارزانی دارد، از راه صحیح منحرف نگردیده است. روایاتی كه در دنباله بحث به آنها اشاره می شود فقط نماینگر نوعی تمایل قلبی برای داشتن فرزند پسر است و یقینا اگر در نظر این افراد پسر یك سر و گردن از دختر بلندتر بود ائمه ی اطهار علیهم السلام آنها را از این تفكر بر حذر می داشتند، چنانچه نمونه آن در فصل پنجم ارائه خواهد شده است. با توجه به این توضیح بقیه مطالب را ملاحظه نمایید.

راوی گوید: «همراه ابن غیلان خدمت امام رضا علیه السلام رسیدیم، ابن غیلان به امام عرضه داشت: خداوند شما را حفظ فرماید، شنیده ایم كه هر كس جنینی داشته باشد و نام او را «محمد» بگذارد، فرزند او پسر خواهد شد؟ امام رضا علیه السلام فرمودند: هر كس اسم جنینش را «علی» بگذارد فرزندش پسر متولد خواهد شد. سپس فرمودند: «علی» و «محمد» یكی است. ابن غیلان عرضه داشت: وقتی از زنم جدا شدم او باردار بود، دعا بفرمایید فرزندم پسر شود. امام صادق علیه السلام نگاهشان را به طرف زمین معطوف داشتند و تفكر نمودند. سپس سرشان را بلند كردند و فرمودند: اسم او را «علی» بگذار، این نامگذاری عمرش را طولانی می كند. وقتی به مكه رسیدیم، نامه ای از مدائن رسید كه برای او پسری متولد شده است». [2] .



[1] قال رسول اللَّه صلي اللَّه عليه و آله و سلم: «من كان له حمل فنوي ان يسميه محمدا او عليا ولد له غلام». فروع كافي، ج 6، ص 12، ر 4.

[2] عن الحسين بن سعيد قال: «كنت انا و ابن غيلان المدائني دخلنا علي ابن الحسن الرضا عليه السلام فقال له ابن غيلان: اصلحك اللَّه بلغني انه من كان له حمل فنوي ان يسميه محمدا ولد له غلام. فقال عليه السلام: من كان له حمل فنوي ان يسميه عليا ولد له غلام. ثم قال عليه السلام: علي محمد و محمد علي شيئا واحدا. قال: اصلحك اللَّه اني خلفت امراتي و بها حبل، فادع اللَّه ان يجعله غلاما. فاطرق الي الارض طويلا ثم رفع راسه فقال عليه السلام له: سمه عليا فانه اطول لعمره.

فدخلنا مكه، فوافانا كتاب من المدائن انه قد ولد له غلام». فروع كافي، ج 6، ص 11، ر 2.